WYKLUCZENIA W REKLAMIE

3 przyk艂ady dlaczego warto stosowa膰 wykluczenia pewnych grup odbiorc贸w ze swoich reklam, 偶eby

馃毇 NIE przepala膰 bud偶etu

馃毇 NIE denerwowa膰 Klient贸w.

PRZYK艁AD NR 1:

鉃★笍 LEAD ADS 猬咃笍

Wykonujesz us艂ugi鉂 Je艣li tak by膰 mo偶e prowadzisz reklam臋 na formularze kontaktowe i sp艂ywaj膮 do Ciebie dane od u偶ytkownik贸w.

Warto wiedzie膰, 偶e osobom, kt贸re wype艂ni膮 Tw贸j formularz – nadal wy艣wietla si臋 reklama, kt贸rej celem jest jego wype艂nienie鉂 Przecie偶 nadal spe艂niaj膮 Twoje kryteria 馃槉

Dlatego WYKLUCZ grup臋, kt贸ra wype艂ni艂a formularz w ci膮gu ostatnich x dni.

wykluczenia w reklamie
wykluczenia w reklamie

PRZYK艁AD NR 2:

鉃★笍 REKLAMA E-COMMERCE 猬咃笍

Czy sprzedajesz produkty ze swojego e-sklepu poprzez reklam臋 np. na Facebooku i Instagramie鉂

Je艣li tak pami臋taj, 偶e u偶ytkownikom, kt贸rzy na ni膮 zareaguj膮, w艂o偶膮 do koszyka i kupi膮 – nadal b臋dzie si臋 ona wy艣wietla膰鉂

Dlatego WYKLUCZ鉂 grup臋, kt贸ra KUPI艁A w ci膮gu ostatnich x dni (do takiego wykluczenia potrzebna jest instalacja Pixela na Twoim sklepie).

PRZYK艁AD NR 3:

鉃★笍 NOWE OSOBY NA WWW 猬咃笍

Czy Twoim celem jest zach臋cenie nowych u偶ytkownik贸w do odwiedzenia strony www鉂

Je艣li tak pewnie prowadzisz reklam臋 z celem Ruch na www.

Kiedy nowe osoby klikn膮 w reklam臋 i wyl膮duj膮 na Twojej stronie – nadal b臋d膮 widzia艂y t膮 reklam臋, a powinny:

鈻笍 zej艣膰 ni偶ej w lejku sprzeda偶owym

鈻笍 zobaczy膰 kolejn膮, inn膮 reklam臋 (remarketing).

Dlatego w kampaniach na nowe osoby WYKLUCZ鉂 u偶ytkownik贸w, kt贸rzy BYLI NA TWOIM WWW w ci膮gu ostatnich x dni (do takiego wykluczenia potrzebny jest Pixel na Twojej stronie www).

DYREKTYWA OMNIBUS JU呕 OBOWI膭ZUJE!

Dyrektywa Omnibus czy przyniesie uczciwe promocje cenowe w e-commerce?

Prawo polskie na podstawie unijnej dyrektywy Omnibus le偶a艂o tak d艂ugo w sejmowych i rz膮dowych „zamra偶arkach”, 偶e w mediach nasta艂a cisza na ten temat.

A tymczasem 6 grudnia 2022 roku Prezydent podpisa艂 ustaw臋, kt贸ra implementuje j膮 do naszego, krajowego prawa (przepisy te wesz艂y w 偶ycie 1.01.2023 roku).

Czyli z pocz膮tkiem 2023 roku obudzili艣my si臋 w nowej rzeczywisto艣ci dla e-commerce.

Je艣li b臋dziemy informowa膰 o obni偶ce ceny towaru lub us艂ugi mamy obowi膮zek zamieszczenia obok nowej ceny – najni偶szej ceny, jaka obowi膮zywa艂a w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obni偶ki.

Dyrektywa Omnibus
Dyrektywa Omnibus

Dyrektywa ma chroni膰 prawa konsument贸w i m.in. zapobiega膰:
鈻笍 zawy偶aniu cen przed akcjami promocyjnymi (np. Black Friday)
鈻笍 a p贸藕niej zawy偶aniu wysoko艣ci rabat贸w.

REKLAMA NA FACEBOOKU BEZ NAG艁YCH ZMIAN

Reklama, kt贸r膮 ustawi艂e艣 wystartowa艂a bardzo dobrze, a Ty nagle zwi臋kszy艂e艣 jej bud偶et鉂

Je艣li w przyp艂ywie pozytywnych emocji (po ujrzeniu statystyk pierwszych dni 馃槑) szybko zmienisz bud偶et reklamy np. na 3x wy偶szy – nie oznacza to z automatu, 偶e otrzymasz

3x wi臋cej:

鈻笍 wype艂nionych formularzy kontaktowych (gdy wykonujesz us艂ugi)

鈻笍 czy zakup贸w (gdy prowadzisz e-sklep).

FAZA UCZENIA W REKLAMIE 馃懆鈥嶐煄

Szybkie i znaczne zmiany bud偶etu sprawi膮, 偶e reklama cofa si臋 do fazy uczenia si臋, czyli do etapu, w kt贸rym poznaje najlepszych:

鉃★笍 odbiorc贸w

鉃★笍 umiejscowienia.

Nag艂e zmiany w reklamie FB
Nag艂e zmiany w reklamie FB

Faza uczenia si臋 ma miejsce, gdy:

鉃★笍 tworzysz nowy materia艂

鉃★笍 wprowadzasz znacz膮ce zmiany w istniej膮cym ju偶 materiale.

Niestety w okresie tym koszt dzia艂ania (CPA – cost per action) jest zazwyczaj wy偶szy.

NIEPRZEMY艢LANE ZWI臉KSZANIE BUD呕ETU REKLAMY 馃

Niestety szybkie i znaczne zwi臋kszanie bud偶etu na reklam臋 pod wp艂ywem pierwszych, znakomitych statystyk nie jest zalecane.

Dlatego zamiast nieprzemy艣lanego dok艂adania 艣rodk贸w spr贸buj trafi膰 do kolejnej grupy odbiorc贸w鉂

Mog膮 j膮 stanowi膰 u偶ytkownicy, kt贸rzy:

鉃★笍 podj臋li jakie艣 dzia艂anie na Twojej stronie www, Fan Page czy profilu na Instagramie

鉃★笍 s膮 podobni do tych os贸b (tzw. Lookalike).

KWALIFIKACJA LEAD脫W

Dlaczego kwalifikacja lead贸w to niezb臋dna czynno艣膰 w procesie sprzeda偶y鉂

Czy ka偶dej osobie, kt贸ra do Ciebie trafi powiniene艣 spr贸bowa膰 sprzeda膰鉂 Oczywi艣cie, 偶e NIE

Po co traci膰 czas i energi臋 na:

鈻笍 tworzenie i przesy艂anie dokument贸w, ofert, um贸w

鈻笍 wszystkie maile, rozmowy, spotkania

z tymi, kt贸rzy i tak nigdy od Ciebie nie kupi膮鉂

Dzi臋ki kwalifikacji lead贸w oszcz臋dzisz czas:

鈻笍 sw贸j

鈻笍 Klienta 馃槉

Kwalifikacja lead贸w
Kwalifikacja lead贸w

2 GRUPY POTENCJALNYCH KLIENT脫W.

Na jakie grupy dzielimy leady鉂

Leady ZWYK艁E.

S膮 to wszystkie osoby, kt贸re do Ciebie trafi膮 poprzez:

– przes艂anie zapytania

– wype艂nienie formularza kontaktowego

– przes艂anie wiadomo艣ci na Linkedin.

Leady KWALIFIKOWANE.

Czyli ci, kt贸rym rzeczywi艣cie chcesz sprzeda膰 – s膮 w Twoim segmencie.

DLACZEGO WARTO SPRZEDAWA膯 LEADOM PO KWALIFIKACJI鉂

Je艣li trafiasz do odpowiednich os贸b:

– wzrasta konwersja

– maleje ilo艣膰 odchodz膮cych Klient贸w

– poprawia si臋 atmosfera.

Dobra kwalifikacja lead贸w powinna wychwyci膰 wkurzaj膮cych Klient贸w i nie dopu艣ci膰 do sprzeda偶y im馃槉

Na podst. podcastu „Nowoczesna Sprzeda偶 i Marketing” Szymon Negacz

STORIES – DLACZEGO TEN FORMAT?

Stories ciesz膮 si臋 popularno艣ci膮 dlatego, 偶e znikaj膮 po 24 godzinach, co daje poczucie lekko艣ci.

Ogl膮danie relacji w social media mo偶na por贸wna膰 do seriali, kt贸re ogl膮dali艣my kiedy艣. Niekt贸rzy z nas codziennie przed telewizorem 艣ledzili losy Lubicz贸w czy Carrington贸w. A obecnie codziennie 艣ledzimy stories kilku os贸b, kt贸re podziwiamy, inspiruj膮 nas i s膮 dla nas wzorem.

Dlaczego kilku鉂 Gdy偶 na tyle starcza nam czasu馃槉

STORIES, CZYLI POCZUCIE LEKKO艢CI

Czym charakteryzuje si臋 ten format鉂

– W przypadku relacji nie wyszukujemy, nie pozycjonujemy, m贸wimy do tych, kt贸rzy ju偶 z nami s膮.

– Daj膮 poczucie lekko艣ci – s膮 popularne w艂a艣nie dlatego, 偶e znikaj膮 po 24 godzinach馃槈

– Na live wybaczamy wi臋cej ni偶 w produkcjach YouTube.

Format Stories
Format Stories

Czego powiniene艣 si臋 nauczy膰, je艣li chcesz wykorzystywa膰 ten format, w promocji swoich us艂ug czy produkt贸w鉂

Kondensowa膰 wiedz臋 w 15 sekundach鉂

My艣l powinna spina膰 si臋 w 4 stories – ostatni na 12 sekund.

DLA B2B

W kontek艣cie sprzeda偶y B2B coraz cz臋艣ciej m贸wi si臋 o sprzeda偶y H2H (Human to Human).

Je艣li Twoimi Klientami s膮 firmy, dzi臋ki relacjom masz okazj臋, aby pokaza膰 ludzk膮 twarz swojej marki 馃槉

– powinny by膰 one sp贸jne z tym, co zamieszczasz na swoim profilu

– nie traktuj ich jako pogadanki (od tego jest live)

– inspiruj do dzia艂ania, motywuj

COOKIES – CZYM S膭 I JAK S膭 BLOKOWANE?

Cookies to ma艂e pliki z danymi, kt贸re zapisuj膮 si臋 i s膮 przechowywane na urz膮dzeniu u偶ytkownika, po odwiedzeniu stron www.

Dzielimy je na:

1st Party Cookies

– ciasteczka w艂asne (1szej kategorii)
– stworzone wy艂膮cznie DLA CEL脫W STRONY, kt贸r膮 odwiedza u偶ytkownik
– dzi臋ki nim nie musimy np. za ka偶dym razem wpisywa膰 loginu i has艂a na skrzynce pocztowej czy allegro.

3rd Party Cookies

– ciasteczka STRON TRZECICH (3ciej kategorii)
– umo偶liwiaj膮 przekazywanie danych z witryny PODMIOTOM TRZECIM, dlatego uznawane s膮 za znacznie mniej bezpieczne
– to Pixel Facebooka i ciasteczka innych platform (Tiktok itp.).

Blokady cookies
Blokady cookies

BLOKADY COOKIES
W jaki spos贸b dostawcy przegl膮darek/urz膮dze艅 blokuj膮 ciasteczka?

– przegl膮darki Safari czy Mozilla u艂atwiaj膮 wy艂膮czenie 艣ledzenia przez Pixel

– Apple ograniczy艂 w swoich produktach 偶ywotno艣膰 ciasteczek do 7 dni (po tym czasie wygasaj膮)

– Google w 2024 r. zablokuje ciasteczka 3ciej kategorii w swojej przegl膮darce Chrome

FACEBOOK, A ZMIANY W CIASTECZKACH

Jak FB przygotowuje si臋 do wycofania ciasteczek 3ciej kategorii?

– szykuj膮 si臋 na rezygnacj臋 z PIXELA, kt贸ry zbiera dane za pomoc膮 plik贸w COOKIE W PRZEGL膭DARCE

– alternatyw膮 jest API KONWERSJI, kt贸re nie korzysta z ciasteczek – zbiera informacje zapisywane NA SERWERZE STRONY WWW

– przej艣cie na API b臋dzie prawdopodobnie jedyn膮 opcj膮 prowadzenia remarketingu na Facebooku czy Instagramie, kt贸ry b臋dzie skierowany na u偶ytkownik贸w odwiedzaj膮cych stron臋 www.

DYREKTYWA OMNIBUS

Czy Dyrektywa Omnibus sprawi, 偶e handel przez internet b臋dzie uczciwy?

PROMOCJE CENOWE
Sytuacja, kt贸ra nierzadko ma miejsce:

  1. Dany produkt kosztuje 100 PLN
  2. Sprzedawca podwy偶sza jego cen臋 do 150 PLN
  3. A nast臋pnie np. podczas Black Friday informuje o obni偶ce tego produktu, kt贸ry w ramach promocji kosztuje „tylko 125 PLN” (na grafice przekre艣lone 150 PLN).

Po wej艣ciu w 偶ycie dyrektywy Omnibus je艣li b臋dziesz informowa膰 o obni偶ce ceny towaru/us艂ugi b臋dziesz mie膰 obowi膮zek zamieszczenia obok nowej ceny – najni偶szej ceny, jaka obowi膮zywa艂a w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obni偶ki.

OPINIE OD REALNYCH KONSUMENT脫W
Jednym z za艂o偶e艅 dyrektywy Omnibus jest walka z nierzetelnymi opiniami i komentarzami, kt贸re szerz膮 si臋 w Internecie. Jej zapisy maj膮 ukr贸ci膰 handel komentarzami, pozytywnymi opiniami lub polubieniami

Po wej艣ciu jej w 偶ycie przedsi臋biorcy b臋d膮 zobowi膮zani do:
馃幆 czuwania nad rzetelno艣ci膮 komentarzy
馃幆 zminimalizowania liczby niewiarygodnych opinii.

Dlatego, je艣li b臋dziesz zapewnia膰 dost臋p do opinii konsument贸w o Twoich produktach powiniene艣 wskaza膰 czy/w jaki spos贸b zapewniasz, 偶e publikowane opinie pochodz膮 od os贸b, kt贸re dany produkt faktycznie kupi艂y/u偶ywa艂y鉂

Przedsi臋biorcy nie maj膮 obowi膮zku weryfikowania (filtrowania) opinii – w takim przypadku musz膮 jednak poinformowa膰, 偶e nie podejmuj膮 takich dzia艂a艅.

Dyrektywa Omnibus
Dyrektywa Omnibus

KONIEC SZEMRANKI?
Marketing szeptany to opinie zadowolonych Klient贸w, przekazywane z „ust do ust” (na 偶ywo, na profilach, w komunikatorach). To najlepszy rodzaj marketingu, gdy偶 jest darmowy 馃槉 Do tego trzeba jednak dobrego produktu, obs艂ugi, dystrybucji, reklamy itp.

Czym jest marketing SZEMRANY?
Polega na zlecaniu freelancerowi albo agencji, aby:
馃毇 udawa艂y Klient贸w
馃毇 zachwala艂y dany produkt czy us艂ug臋, kt贸rej tak naprawd臋 nie przetestowali.

NIEPRAWDZIWE OPINIE
W szemrank臋 uderza dyrektywa Omnibus – dzi臋ki niej do tzw. czarnej listy nieuczciwych praktyk rynkowych dodano:
鈻笍 zamieszczanie
鈻笍 zlecanie zamieszczania innej os.

nieprawdziwych opinii lub rekomendacji konsument贸w – nie mo偶na zniekszta艂ca膰 opinii w celu promowania produkt贸w.

S膮dzisz, 偶e rozwi膮偶e to problem marketingu szemranego鉂

POZYSKIWANIE KLIENT脫W B2B Z SIECI

Dlaczego pozyskiwanie Klient贸w w sektorze business-to-business przenios艂o si臋 do sieci?

Ze wzgl臋du na:

1锔忊儯 BRAK TRADYCYJNYCH KANA艁脫W
Jest mniej:
– spotka艅
– targ贸w
– konferencji
– wizyt w fabrykach/sklepach/showroomach.

2锔忊儯 CZ臉STSZY RESEARCH KLIENT脫W
Chcemy by膰 tam, gdzie Klienci, a ci zmienili preferencje, gdy偶 cz臋艣ciej szukaj膮 i czytaj膮 tre艣ci:
鈻笍 weryfikuj膮
鈻笍 por贸wnuj膮.

Jest wi臋cej punkt贸w styku na linii firma-Klient, dlatego wyd艂u偶y艂 si臋 proces decyzyjny.

Pozyskiwanie Klient贸w B2B z sieci
Pozyskiwanie Klient贸w B2B z sieci

3锔忊儯 OSZCZ臉DNO艢CI
Zdobywanie Klient贸w B2B w sieci jest po prostu ta艅sze ni偶 podczas wydarze艅 stacjonarnych – przyk艂adowo jedna z firm:
鈻笍 pozyskiwa艂a na targach 10-15 lead贸w wydaj膮c na to czasem dziesi膮tki tys. PLN
鈻笍 nast臋pnie zorganizowa艂a 7-8 webinar贸w p艂ac膮c za to kilkana艣cie tys. PLN, a lead贸w po webinarach zdoby艂a znacznie wi臋cej ni偶 w efekcie dzia艂a艅 na targach.

4锔忊儯 ZMIAN臉 WARUNK脫W PRACY
Praca zdalna sta艂a si臋 powszechna i to, gdzie mie艣ci si臋 siedziba firmy nie jest ju偶 tak istotne. Obecnie s膮 wi臋ksze szanse na wsp贸艂prac臋 z kontrahentem z innego miasta.

Podsumowuj膮c: b膮d藕 z tre艣ciami tam, gdzie Twoja grupa docelowa i dodatkowo szybciej ni偶 Twoja konkurencja鉂楌煒

Na podst. podcastu Business Marketer 艁ukasza Kosuniaka

REKLAMA LOKALNA NA FACEBOOKU

Reklama lokalna stosowana jest powszechnie, jednak czy faktycznie korzystaj膮ce z niej firmy docieraj膮 do os贸b, kt贸re MIESZKAJ膭 BLISKO鉂

Je艣li prowadzisz lokalny biznes zale偶y Ci na dotarciu do u偶ytkownik贸w, kt贸rzy mieszkaj膮 niedaleko. Dlatego przy ustawianiu reklamy zaw臋偶asz lokalizacj臋 grupy odbiorc贸w do danego terenu.

Mo偶esz pokazywa膰 swoj膮 reklam臋 wy艂膮cznie osobom:

– z danej miejscowo艣ci

– z danego wojew贸dztwa

– kt贸re mieszkaj膮 w promieniu x kilometr贸w od siedziby Twojej firmy.

Reklama lokalna
Reklama lokalna

DOST臉PNE OPCJE

Facebook pyta czy chcesz dotrze膰 z przekazem do os贸b, kt贸re:

1锔忊儯 Mieszkaj膮 w tej lokalizacji lub niedawno w niej by艂y

2锔忊儯 Mieszkaj膮 w tej lokalizacji

3锔忊儯 Niedawno by艂y w tej lokalizacji

4锔忊儯 Podr贸偶uj膮 w tej lokalizacji.

Domy艣lnie Facebook kieruje reklam臋 do wszystkich w danej lokalizacji – automatycznie zaznaczona opcja nr 1鉂

Niestety w tym wypadku docierasz nie tylko do mieszka艅c贸w z danego terenu, ale tak偶e do tych, kt贸rzy s膮 tam przejazdem.

WY艁膭CZNIE MIESZKA艃CY鉂

Je艣li zale偶y Ci na dotarciu wy艂膮cznie do u偶ytkownik贸w, kt贸rzy blisko Ciebie maj膮 dom czy mieszkanie – wybierz opcj臋 nr 2, czyli „Mieszkaj膮 w tej lokalizacji”.

W贸wczas masz pewno艣膰, 偶e nie b臋dziesz p艂aci膰 za wy艣wietlanie reklamy turystom i osobom, kt贸re s膮 przejazdem馃槉

SPRZEDA呕 Z KATALOGU

Sprzeda偶 z katalogu to typ reklamy, dzi臋ki kt贸rej poka偶esz Klientom dopasowane do nich produkty z Twojego sklepu.

Czy by艂e艣 kiedy艣 na stronie sklepu, ogl膮da艂e艣 produkt, a potem zobaczy艂e艣 go na Facebooku lub Instagramie鉂

To by艂a dynamiczna reklama produktu鉂

Dzi臋ki reklamom dynamicznym, kt贸re oparte s膮 na katalogu produktowym, mo偶esz personalizowa膰 swoje reklamy – algorytm Facebooka pokazuje u偶ytkownikowi konkretne produkty, kt贸re s膮 do niego dopasowane.

OD CZEGO ZACZ膭膯 REKLAMY KATALOGOWE鉂

1锔忊儯 Po艂膮cz katalog produkt贸w ze stron膮 na Facebooku 鈥 wgraj w tym celu list臋 produkt贸w do Mened偶era Katalog贸w.

Towar znajduj膮cy si臋 w katalogu mo偶esz podzieli膰 na zestawy wed艂ug np.:

– marki

– typu produktu

– ceny

a nast臋pnie mo偶esz pokazywa膰 produkty z konkretnego zestawu.

Sprzeda偶 z katalogu
Sprzeda偶 z katalogu

2锔忊儯 Zainstaluj na sklepie i skonfiguruj tzw. Pixel, dzi臋ki temu Facebook b臋dzie wiedzia艂 np. kto:

– wszed艂 na stron臋 danego produktu

– doda艂 dany produkt do koszyka, ale nie kupi艂.

DLACZEGO WARTO鉂

Sprzeda偶 z katalogu to kampania:

– SKUTECZNA – przypomina u偶ytkownikom o przedmiotach, kt贸rych jeszcze nie kupili

– WYGODNA – nie musisz tworzy膰 nowej reklamy dla ka偶dego produktu (system samodzielnie dobiera produkty na podstawie okre艣lonych kryteri贸w).

Potrzebujesz wi臋cej informacji dot. ecommerce鉂