Aukcja reklam na Facebooku – na czym polega鉂

CELE U呕YTKOWNIK脫W I REKLAMODAWC脫W

Facebook wy艣wietlaj膮c reklamy musi wzi膮膰 pod uwag臋 cel:

1锔忊儯 Reklamodawcy – oczekujesz, i偶 Twoje produkty/us艂ugi b臋d膮 oferowane w艂a艣ciwym odbiorcom.

2锔忊儯 U偶ytkownika, kt贸ry chce, aby wy艣wietlane oferty spe艂nia艂y jego oczekiwania.

WE殴 UDZIA艁 W AUKCJI REKLAMOWEJ 馃槉

Aby wybra膰 najlepsz膮 reklam臋 dla okre艣lonego u偶ytkownika w danym momencie – Facebook stosuje aukcj臋 reklamow膮.

aukcja reklamowa na Facebooku

Aby wzi膮膰 w niej udzia艂:

1锔忊儯 Stw贸rz kampani臋 i opublikuj zmiany.

2锔忊儯 Twoje reklamy zostan膮 sprawdzone i zaakceptowane.

3锔忊儯 Do艂膮czysz do 艣wiatowej aukcji, kt贸rej podmiotem s膮 osoby wyznaczone na odbiorc贸w reklamy.

KTO WYGRYWA

Aukcj臋 wygrywa reklama (i zostaje wy艣wietlona) o najwy偶szej „艂膮cznej ofercie”, na kt贸r膮 sk艂ada si臋:

1锔忊儯 Kwota, jak膮 jeste艣 gotowy zap艂aci膰 za uzyskanie oczekiwanego wyniku

2锔忊儯 Szacunkowy wsp贸艂czynnik dzia艂a艅 (czy dana osoba reaguje na reklam臋 lub dokonuje konwersji pod jej wp艂ywem)

3锔忊儯 Jako艣膰 reklamy.

W zale偶no艣ci od powy偶szych czynnik贸w mo偶esz wy艣wietla膰 si臋:

鈻笍 cz臋艣ciej lub rzadziej

鈻笍 ni偶szym lub wy偶szym kosztem

wzgl臋dem innych reklamodawc贸w 馃槉

Handlowcy w social media

Kiedy艣 profile/strony zawodowo prowadzili marketingowcy, a handlowcy w swojej pracy u偶ywali:

鈻笍 telefonu

鈻笍 maila

鈻笍 samochodu.

Jednak za spraw膮 epidemiologii (ale nie tylko) przyspiesza trend, kt贸ry polega pozyskiwaniu lead贸w z social media – tak偶e w przypadku handlowc贸w B2B.

Dzieje si臋 tak, gdy偶:

1锔忊儯 Handlowcy nie mog膮 normalnie spotyka膰 si臋 z Klientami.

2锔忊儯 Zmieni艂 si臋 spos贸b w jaki kupujemy – zanim si臋 spotkamy 鈥瀙rze艣wietlamy鈥 profil handlowca na Linkedin czy stron臋 jego firmy na FB/Insta.

Dlatego powiniene艣 dociera膰 z przekazem do Klient贸w na d艂ugo przed um贸wieniem ew. spotkania鉂

social selling

SOCIAL SELLING

Budowa relacji z Klientami za pomoc膮 medi贸w spo艂eczno艣ciowych to nieunikniony kierunek, kt贸rym b臋d膮 pod膮偶a膰 tak偶e „tradycyjni” handlowcy. Najprawdopodobniej nie b臋d膮 mie膰 wyboru.

Post臋puj tak, aby to Klient szuka艂 Ciebie:

鈻笍 przeka偶 wiedz臋 i warto艣ci

鈻笍 daj si臋 tu pozna膰 bli偶ej

鈻笍 zosta艅 鈥瀢irtualnym doradc膮鈥

鈻笍 zbuduj zaufanie odbiorc贸w.

JAKIE TRE艢CI鉂

1锔忊儯 Tw贸rz posty grafikami (grafiki warto zleca膰)

2锔忊儯 Udost臋pniaj posty innych (z kr贸tk膮 opini膮)

3锔忊儯 Komentuj pod postami potencjalnych i obecnych Klient贸w鉂

4锔忊儯 Odpowiadaj na pytania do Ciebie (w komentarzu/privem).

Pami臋taj, 偶e bez punkt贸w nr 1, 2 czy 3 – punkt nr 4 jest niemo偶liwy 馃槉

Do dzie艂a鈥硷笍

Pozyskuj kontakty na Facebooku

Szukasz wygodnej formy kontaktu z potencjalnymi Klientami鉂 Je艣li zajmujesz si臋 np. us艂ugami – mo偶esz pozyskiwa膰 kontakty na Facebooku dzi臋ki:

1锔忊儯 REKLAMIE KONTAKTOWEJ (DANE Z FORMULARZY).

U偶ytkownik widzi Twoj膮 reklam臋 (np. karuzelow膮), a po klikni臋ciu w ni膮 馃憠 przenosi go do formularza kontaktowego.

Tam wpisuje np.:

鈻笍 imi臋 i nazwisko

鈻笍 nazw臋 firmy/stanowisko

鈻笍 numer tel

鈻笍 mo偶esz zada膰 mu tak偶e swoje pytanie 馃槉

lead generation

Im wi臋cej danych b臋dzie mia艂 do wype艂nienia – tym mniej formularzy otrzymasz. W reklamie znajduje si臋 polityka prywatno艣ci. Na koniec pobierasz dane kontaktowe np. w pliku Excel i kontaktujesz si臋 z zainteresowanymi 馃摓

2锔忊儯 CELOWI MESSENGER.

Korzystaj膮c z celu reklamowego Wiadomo艣ci 馃摠

鈻笍 wchodzisz w bardziej osobiste interakcje z odbiorcami (udzielasz odpowiedzi na ich pytania)

鈻笍 pozyskujesz kontakty.

U偶ytkownik po klikni臋ciu przycisku w reklamie 馃憠 l膮duje w oknie Messenger, gdzie wita go komunikat powitalny Twojej firmy 馃槉

Facebook optymalizuje reklamy i trafia do os贸b, kt贸re z najwi臋kszym prawdopodobie艅stwem:

鈻笍 wype艂ni膮 formularz

鈻笍 lub prze艣l膮 wiadomo艣膰 Messengerw

zale偶no艣ci od tego, co ustawisz…

Facebook – posty, a reklama – r贸偶nice

R贸偶nice te nie s膮 oczywiste dla wszystkich Klient贸w, kt贸rzy zaczynaj膮 przygod臋 z Facebookiem.
W du偶ym skr贸cie, zar贸wno post, jak i reklama to:
1锔忊儯 opis
2锔忊儯 grafika (b膮d藕 grafiki – np. reklama karuzelowa).

POSTY – WIZERUNEK
Strona FB pe艂ni rol臋 wizerunkow膮, a posty, jakie na niej zamieszczasz s膮 Twoj膮 wizyt贸wk膮. Mo偶esz dodawa膰 je za darmo, jednak wy艣wietlaj膮 si臋 ma艂ej liczbie os贸b.
Jedynie:
鈻笍 ma艂ej cz臋艣ci fan贸w
鈻笍 tym, kt贸rzy sami wejd膮 na stron臋 (wpisz膮 jej nazw臋 w wyszukiwarce FB).

Facebook

REKLAMA – SPRZEDA呕/KONTAKTY
W przypadku reklamy mo偶esz ustawi膰 jej cel, np.:
1锔忊儯 Sprzeda偶 produkt贸w z Twojego e-sklepu (cel np. dodanie do koszyka/sprzeda偶 z katalogu).
2锔忊儯 Pozyskiwanie kontakt贸w, np. je艣li wykonujesz us艂ugi (przyk艂adowo reklama kontaktowa – pobierasz dane z formularzy kontaktowych).

Facebook wy艣wietli Twoj膮 reklam臋 wielu u偶ytkownikom, kt贸rzy:
鈻笍 z du偶ym prawdopodobie艅stwem wykonaj膮 akcj臋
鈻笍 spe艂niaj膮 Twoje kryteria.
Np. zobacz膮 j膮 osoby:
鈻笍 wg. zamieszkania, wieku, p艂ci, zawodu, zainteresowa艅, itp.
鈻笍 kt贸re by艂y wcze艣niej na Twojej stronie www (tzw. remarketing).

W przypadku reklamy analizujesz efektywno艣膰 i koszty – np.:
鈻笍 1 wy艣wietlenia Twojej strony www
鈻笍 pozyskania danych kontaktowych od 1 osoby
鈻笍 dodania 1 produktu do koszyka.

Faza uczenia si臋 w reklamie na Facebooku

By膰 mo偶e zdarzy艂o Ci si臋:
1锔忊儯 Zmieni膰 reklam臋 na FB:
鈻笍 grup臋 docelow膮
鈻笍 kreacj臋 (grafiki/opisy)
2锔忊儯 lub j膮 wy艂膮czy膰
zbyt szybko – np. nast臋pnego dnia po wystartowaniu (ew. zaczeka艂e艣 jeszcze 2-3 dni 馃槉)鉂

Faza uczenia si臋 - Facebook
Faza uczenia si臋 – Facebook

Powodem prawdopodobnie by艂y zbyt wysokie koszty pojedynczej akcji. Je艣li tak zrobi艂e艣 – nie da艂e艣 reklamie 偶adnych szans.

WYSOKIE KOSZTY POJEDYNCZEJ AKCJI
Co mo偶e Ci臋 sk艂oni膰 do zbyt szybkich zmian鉂

Np. zbyt wysoki koszt:
鈻笍 1 klikni臋cia, kt贸re przenosi u偶ytkownika FB na Twoj膮 stron臋 www
鈻笍 pozyskania danych kontaktowych (nazwisko, stanowisko, numer tel. itp.) od 1 osoby (je艣li wykonujesz us艂ugi)
鈻笍 dodania 1 produktu do koszyka (e-sklepy).

FAZA UCZENIA SI臉
Na pocz膮tku kampanie s膮 na etapie uczenia si臋 – w贸wczas algorytmy FB szukaj膮 najlepszych:
鈻笍 odbiorc贸w
鈻笍 umiejscowie艅
鈻笍 godzin emisji.

Jednak faza uczenia si臋 ma miejsce nie tylko, gdy tworzysz nowy materia艂 (reklam臋/zestaw reklam), ale tak偶e wtedy, gdy wprowadzasz znacz膮ce zmiany w ju偶 istniej膮cym.

Zestawy reklam opuszczaj膮 faz臋 uczenia si臋, gdy tylko skuteczno艣膰 ustabilizuje si臋 (zazwyczaj po oko艂o 50 konwersjach).

Dlatego nie oceniaj zbyt szybko wynik贸w kampanii鉂 Daj jej przys艂owiowy tydzie艅 i dopiero wtedy wyci膮gnij wst臋pne wnioski 馃槉

Remarketing – skieruj Klienta do zakupu 馃幆

Zdecydowana wi臋kszo艣膰 os贸b, kt贸re zajrz膮 po raz pierwszy na Twoj膮 stron臋 www – nic od Ciebie nie kupi. Zwykle Klient zanim podejmie decyzj臋 o zakupie – musi przeby膰 pewn膮 drog臋 (lejek sprzeda偶owy).

Jak wi臋c zach臋ci膰 u偶ytkownik贸w Facebooka do wykonania krok贸w, kt贸re doprowadz膮 do tego, 偶e stan膮 si臋 Twoimi Klientami鉂 Za pomoc膮 remarketingu鈥

remarketing

Dzi臋ki niemu:

1锔忊儯 Pozostaniesz w kontakcie z potencjalnym Klientem – przypomnisz si臋 mu (pami臋taj o cz臋stotliwo艣ci reklam, 偶eby nie powodowa膰 zdenerwowania 馃槉)

2锔忊儯 Wyedukujesz go – niech wie jakie jego problemy rozwi膮偶esz

3锔忊儯 Sprzedasz.

LEJEK SPRZEDA呕OWY

Najprostszy przyk艂ad:

1锔忊儯 Kierujesz u偶ytkownik贸w Facebooka na swoj膮 www – w celu 鈥瀍dukacji鈥 (kampania na ruch).

2锔忊儯 A nast臋pnie osobom, kt贸re by艂y na Twojej stronie w ci膮gu ostatnich x dni – wy艣wietlasz reklam臋, kt贸rej celem jest np.:

馃幆 w艂o偶enie produktu do koszyka 馃洅 je艣li prowadzisz sklep (np. kampania na konwersj臋)

馃幆 zostawienie swoich danych kontaktowych 馃摓 je艣li zajmujesz si臋 us艂ugami (np. kampania kontaktowa – formularze).

Bardziej prawdopodobne, 偶e w艂o偶y Tw贸j produkt do koszyka lub zostawi Ci sw贸j numer telefonu – osoba, kt贸ra jest w jakim艣 stopniu 艣wiadoma problem贸w, kt贸re rozwi膮偶esz.

Jak pozyskiwa膰 dane kontaktowe od Klient贸w鉂

Jak w prosty i legalny spos贸b zdobywa膰 dane kontaktowe potencjalnych Klient贸w np.:

  • imi臋 i nazwisko/nazwa firmy
  • adres
  • stanowisko
  • numer tel czy adres @?
pozyskiwanie kontakt贸w na Facebooku
pozyskiwanie kontakt贸w na Facebooku

Jednym ze sposob贸w jest reklama kontaktowa (tzw. Facebook Lead Ads). Polega na wype艂nieniu formularza kontaktowego 馃摑 przez osob臋, kt贸ra kliknie w Twoj膮 reklam臋 na Facebooku, a nast臋pnie zostawi Ci swoje namiary celem np. konsultacji telefonicznej.

W jej przypadku u偶ytkownik nie musi przechodzi膰 na zew. stron臋 i wype艂nia膰 wszystkich p贸l formularza:

  1. Wszystko odbywa si臋 na Facebooku, a im mniej klikania i po艣wi臋conego czasu – tym wi臋ksze szanse, 偶e potencjalny Klient zostawi Ci kontakt do siebie.
  2. U偶ytkownik jedynie potwierdza dane, gdy偶 jego formularz wype艂nia si臋 automatycznie – na podstawie danych z profilu FB (ewentualnie musi odpowiedzie膰 na dodatkowe pytanie, jakie stworzysz 馃槉).
  3. Zaznacza zgod臋 na przetwarzanie danych (mo偶e klikn膮膰 link do polityki prywatno艣ci na Twoim FP).
  4. Na ko艅cu pobierasz dane kontaktowe (np. w tabelce Excell), kt贸re zostawili zainteresowani i nawi膮zujesz z nimi bli偶sz膮 relacj臋 馃槉

Powodzenia鈥

Szlachta nie pracuje, czyli wykluczenia w reklamie

Po co pokazywa膰 reklam臋 osobie, kt贸ra:

  • w ci膮gu ostatnich dni dokona艂a zakupu w Twoim e-sklepie, a Ty prowadzisz dla niego kampani臋 sprzeda偶ow膮
  • jest ju偶 fanem strony, a nadrz臋dnym celem kampanii jest dotarcie do nowych u偶ytkownik贸w
  • w polu pracodawca ma wpisane „Szlachta nie pracuje” (szczeg贸lnie, je艣li np. sprzedajesz dobra luksusowe, nie m贸wi膮c o powa偶nej literaturze 馃槉).

Mo偶liwo艣ci jest naprawd臋 sporo. Je艣li poznamy bli偶ej Twoj膮 dzia艂alno艣膰 – doradzimy jakie osoby m贸g艂by艣 wykluczy膰 z grupy odbiorc贸w Twojej reklamy.

wykluczenia w reklamie

Niestety wiele firm, kt贸re reklamuje si臋 na Facebooku nie korzysta z tej opcji. Tym samym przepala 馃敟 bud偶ety na wy艣wietlanie u偶ytkownikom, kt贸rzy maj膮 ma艂o wsp贸lnego z ich Klientami.

Je艣li zastanawia艂e艣 si臋 w jaki spos贸b podnie艣膰 jako艣膰 grupy, do kt贸rej kierujesz sw贸j przekaz reklamowy – wypr贸buj wyklucze艅.

Jak mierzy膰 skuteczno艣膰 reklamy鉂

Ile kosztuje Ci臋:

  1. Jedno锔 klikni臋cie w reklam臋, kt贸re przeniesie na Twoj膮 stron臋 www
  2. Jedno polubienie Twojej strony
  3. Jedna wiadomo艣膰 Messenger z zapytaniem od potencjalnego Klienta
  4. Zostawienie danych kontaktowych przez jedn膮 osob臋 zainteresowan膮 ofert膮鉂
    Ciekawe te偶 jaka cz臋艣膰 os贸b, kt贸re widzi Twoj膮 reklam臋 – klika w ni膮鉂
reklama PyRy
reklama PyRy

Aby analizowa膰 efektywno艣膰 reklamy poznaj:
1. CPC (COST PER CLICK) – 艢REDNI KOSZT KLIKNI臉CIA REKLAMY
Wyda艂e艣 na reklam臋 100 z艂, a klikni臋to w ni膮 200 razy – CPC (100z艂 梅 200 klikni臋膰) wynosi 50 groszy (tyle kosztuje Ci臋 1 klikni臋cie 馃槉)

2. CTR (CLICK THROUGH RATE) – WSP脫艁CZYNNIK KLIKALNO艢CI
Jaki procent reklam przynosi efekt w postaci klikni臋cia鉂 Podziel liczb臋 klikni臋膰 reklamy 梅 liczb臋 wy艣wietle艅 (wynik w procentach). Jest Twoja reklama zosta艂a wy艣wietlona 1000 razy, a klikni臋to w ni膮 100 razy – jej CTR = 10%.

3. CPA (COST PER ACTION) – 艢REDNI KOSZT POZYSKANIA AKCJI
Je艣li zlecasz reklam臋, kt贸rej celem jest np.:
鈻笍 wype艂nianie formularzy kontaktowych
鈻笍 wiadomo艣ci Messenger z zapytaniami
odpowiedz sobie na pytanie ile kosztuje Ci臋 1 wiadomo艣膰 czy pozyskanie danych kontaktowych od 1 osoby.

Powy偶sze wska藕niki potrzebne s膮, aby analizowa膰 efekty dzia艂a艅:
鈻笍 swoich
鈻笍 specjalist贸w od reklamy 馃槉

Nie sprzedawaj od razu鉂

Czy Klient kupi od Ciebie, gdy zobaczy Twoj膮 reklam臋 po raz pierwszy鉂 Raczej NIE. Reklamy typu „Kup Pan ceg艂臋” nie dzia艂aj膮.

LEJEK SPRZEDA呕OWY NA FB
To etapy sprzeda偶y uj臋te w kszta艂cie lejka (najszerszy na g贸rze i zw臋偶a si臋 w d贸艂), do kt贸rego 鈥瀢padaj膮鈥 Twoi potencjalni Klienci.

ETAPY LEJKA

1. G贸ra lejka – zbuduj 艣wiadomo艣膰 firmy.
Wzbud藕 zainteresowanie warto艣ciowymi tre艣ciami – jakie problemy rozwi膮zuje Tw贸j produkt/us艂uga鉂 Postaw na reklam臋 – aktywno艣膰 dot. posta czy zasi臋g.

2. 艢rodek lejka – s艂yszeli o Tobie鉂 Zainteresuj ich ofert膮 鉂
Daj si臋 pozna膰 jeszcze bli偶ej. Niech Klienci wiedz膮 co zyskaj膮, gdy kupi膮 od Ciebie鉂 Przedstaw szerzej swoj膮 ofert臋 – prowadz膮c np. kampani臋 na ruch (wi臋cej info na stronie www) czy pozyskiwanie kontakt贸w (pisz膮 do Ciebie potencjalni Klienci, a Ty im odpowiadasz)

3. D贸艂 lejka – sprzedaj 鉂
Klient jest 艣wiadomy swojej potrzeby i zna Twoj膮 ofert臋. Do ostatniego etapu trafiaj膮 np. osoby zdecydowane na zakup. Stosuj remarketing, czyli dzia艂ania reklamowe skierowane na osoby, kt贸re np.:
– klika艂y w Twoje materia艂y na FB
– by艂y na Twojej stronie www.

B臋d膮 bardziej zainteresowani zakupem ni偶 osoby z I etapu. Po prostu 艂atwiej sprzedasz osobie „wyedukowanej” ni偶 takiej, kt贸ra dopiero dowiaduje si臋 o Tobie 馃槑